Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|
TDİ-1001 | Türk Dili I | 2,00 | 0,00 | 0,00 | 2,00 | 1,00 |
Dersin Dili | : | Türkçe |
---|---|---|
Dersin Seviyesi | : | Lisans |
Dersin Tipi | : | Zorunlu |
Ön Koşullar | : | Yok |
Dersin Amacı | : | Türk Dili dersinin amaç, öğrencilere Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezdirmek, örnekleriyle göstermek; öğrencilere okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru olarak anlayabilmesinin kurallarını öğretmek; duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını, söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmak; yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözvarlığını geliştirmek; yazım kurallarına uyma, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma alışkanlığı kazandırmak; kitap okuma alışkanlığı kazandırmak; öğrencilere bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünme becerileri kazandırmaktır. . |
Dersin İçeriği | : | Dilin tanımı, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür münasebeti, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkiye Türkçesindeki ses olayları, imla kuralları ve uygulaması, noktalama işaretleri ve uygulaması, Türkçenin yapı özellikleri. |
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | : | "1.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet Bican; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat; Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa, 2005. 2. EKER, Süer (2006) Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları, 4. Baskı. 3. ERGİN, Muharrem (1998) Türk Dilbilgisi, İstanbul: Bayrak Basın/Yayım/ Tanıtım. 4. KARAHAN, Leyla (2005) Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ Yayınları, 9. Baskı." |
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri | : | Düz Anlatım Yöntemi, Konferans, Panel, Tartışma, Sunum |
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | : | yoktur |
Dersi Veren Öğretim Elemanları | : | , Öğr. Gör. Özgür Üstün (Sorumlu) |
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları | : | -Özgür Üstün |
Dersin Verilişi | : | yüz yüze |
En Son Güncelleme Tarihi: | : | 18.04.2024 08:20:15 |
Ders Kodu | Ders Adı | Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Yerel Kredi | AKTS |
---|
Teorik | Uygulama | Laboratuvar | Hazırlık Bilgileri | Öğretim Metodları | |
---|---|---|---|---|---|
1.Hafta | *Tanışma, dilekçe, dersin ve ders kaynaklarının tanıtımı, dersin amacının belirtilmesi, dönem konularının verilmesi. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
2.Hafta | *Dilin tanımı, belirleyici özellikleri, alt dalları, türleri, dillerin doğuşu, dil-kültür-millet-duygu ve düşünce ilişkileri. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
3.Hafta | *Yeryüzündeki dil aileleri, biçim ve kaynak bakımından sınıflandırma, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
4.Hafta | *Türkçenin tarihsel dönemleri (Eski Türkçe, Orta Türkçe, Yeni Türkçe dönemleri).
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
5.Hafta | *Türkçenin yazıldığı alfabeler, Köktürk-Uygur- Arap-Latin kökenli Türk alfabesi; Türk adının kökeni ve anlamı, Atatürk’ün dil anlayışı, Türk Dili Tedkik Cemiyeti, Türk Dil Kurumu ve çalışmaları. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
6.Hafta | * Türkçenin bugünkü durumu ve yayılma alanları -Güneybatı (Oğuz), Güneydoğu (Uygur), Kuzeybatı (Kıpçak), Kuzeydoğu grubu Türkçeleri. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
7.Hafta | *Yazım kuralları ve noktalama işaretleri. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
8.Hafta | *Dil bilim ve dil bilgisi, Türkçenin ses bilgisi: Ünlüler, yardımcı sesler, ünlü-ünsüz uyumları, ses olayları.
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
9.Hafta | * Biçim bilgisi: Kökler ve ekler, yapım ekleri, çekim ekleri. |
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
10.Hafta | *Sözcük türleri; yapı bakımından sözcükler, adlar ve çeşitleri, sıfatlar ve çeşitleri, zarflar ve çeşitleri. Tamlamalar (İsim ve Sıfat tamlamaları).
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
11.Hafta | *
Söz varlığı, anlam bilgisi, sözcükler arası ilişkiler, anlam olayları.
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
12.Hafta | *
Söz varlığı, anlam bilgisi, sözcükler arası ilişkiler, anlam olayları.
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
13.Hafta | * Cümle bilgisi (Cümle türleri, ögeleri, söz öbekleri).
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
|||
14.Hafta | *Final Sınavı
|
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA |
Aktiviteler | Sayı | Süresi(Saat) | Toplam İş Yükü |
---|---|---|---|
Ara Sınav 1 | 1 | 1,00 | 1,00 |
Final Sınavı / Final Exam | 1 | 1,00 | 1,00 |
Ders Saatleri (14 hafta) / Class Hours (14 weeks) | 14 | 2,00 | 28,00 |
Toplam : | 30,00 | ||
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : | 1 | ||
AKTS : | 1,00 |
P.Ç. 1 | P.Ç. 2 | P.Ç. 3 | P.Ç. 4 | P.Ç. 5 | P.Ç. 6 | P.Ç. 7 | P.Ç. 8 | P.Ç. 9 | P.Ç. 10 | P.Ç. 11 | P.Ç. 12 | P.Ç. 13 | P.Ç. 14 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ö.Ç. 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Ö.Ç. 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ö.Ç. 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Ö.Ç. 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ö.Ç. 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
Ö.Ç. 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Ö.Ç. 7 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ö.Ç. 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |