Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS
TDİ-1001 Türk Dili I 2,00 0,00 0,00 2,00 1,00

Ders Detayı
Dersin Dili : Türkçe
Dersin Seviyesi : Lisans
Dersin Tipi : Zorunlu
Ön Koşullar : Yok
Dersin Amacı : Türk Dili dersinin amaç, öğrencilere Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezdirmek, örnekleriyle göstermek; öğrencilere okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru olarak anlayabilmesinin kurallarını öğretmek; duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını, söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmak; yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözvarlığını geliştirmek; yazım kurallarına uyma, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma alışkanlığı kazandırmak; kitap okuma alışkanlığı kazandırmak; öğrencilere bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünme becerileri kazandırmaktır. .
Dersin İçeriği : Dilin tanımı, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür münasebeti, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkiye Türkçesindeki ses olayları, imla kuralları ve uygulaması, noktalama işaretleri ve uygulaması, Türkçenin yapı özellikleri.
Dersin Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar : "1.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet Bican; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat; Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ekin Kitabevi Yayınları, Bursa, 2005. 2. EKER, Süer (2006) Çağdaş Türk Dili, Ankara: Grafiker Yayınları, 4. Baskı. 3. ERGİN, Muharrem (1998) Türk Dilbilgisi, İstanbul: Bayrak Basın/Yayım/ Tanıtım. 4. KARAHAN, Leyla (2005) Türkçede Söz Dizimi, Ankara: Akçağ Yayınları, 9. Baskı."
Planlanan Öğrenme Etkinlikleri ve Öğretme Yöntemleri : Düz Anlatım Yöntemi, Konferans, Panel, Tartışma, Sunum
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar : yoktur
Dersi Veren Öğretim Elemanları : , Öğr. Gör. Özgür Üstün (Sorumlu)
Dersi Veren Öğretim Elemanı Yardımcıları : -Özgür Üstün
Dersin Verilişi : yüz yüze
En Son Güncelleme Tarihi: : 18.04.2024 08:20:15

  • 1 Türk Dilinin gelişimini ve tarihi dönemlerini açıklar <br />
  • 2 Dil bilgisi ve yazım kurallarını doğru kullanır.
  • 3 Farklı konularda dilekçe yazar.
  • 4 Hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma yapar
  • 5 Farklı diller ve kültürlerle ilgili edindikleri bilgileri iletişimde kullanır.
  • 6 Kitap incelemesi yapar ve sonuçlarını tartışır.
  • 7 Fikirlerini ve kendisini doğru ve uygun ifadeler kullanarak savunur
  • 8 Türk ve Dünya yazınına ait metinleri karşılaştırır.

Ders Kodu Ders Adı Teorik Uygulama Laboratuvar Yerel Kredi AKTS

Teorik Uygulama Laboratuvar Hazırlık Bilgileri Öğretim Metodları
1.Hafta *Tanışma, dilekçe, dersin ve ders kaynaklarının tanıtımı, dersin amacının belirtilmesi, dönem konularının verilmesi.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
2.Hafta *Dilin tanımı, belirleyici özellikleri, alt dalları, türleri, dillerin doğuşu, dil-kültür-millet-duygu ve düşünce ilişkileri.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
3.Hafta *Yeryüzündeki dil aileleri, biçim ve kaynak bakımından sınıflandırma, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
4.Hafta *Türkçenin tarihsel dönemleri (Eski Türkçe, Orta Türkçe, Yeni Türkçe dönemleri).
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
5.Hafta *Türkçenin yazıldığı alfabeler, Köktürk-Uygur- Arap-Latin kökenli Türk alfabesi; Türk adının kökeni ve anlamı, Atatürk’ün dil anlayışı, Türk Dili Tedkik Cemiyeti, Türk Dil Kurumu ve çalışmaları.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
6.Hafta * Türkçenin bugünkü durumu ve yayılma alanları -Güneybatı (Oğuz), Güneydoğu (Uygur), Kuzeybatı (Kıpçak), Kuzeydoğu grubu Türkçeleri.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
7.Hafta *Yazım kuralları ve noktalama işaretleri.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
8.Hafta *Dil bilim ve dil bilgisi, Türkçenin ses bilgisi: Ünlüler, yardımcı sesler, ünlü-ünsüz uyumları, ses olayları.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
9.Hafta * Biçim bilgisi: Kökler ve ekler, yapım ekleri, çekim ekleri.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
10.Hafta *Sözcük türleri; yapı bakımından sözcükler, adlar ve çeşitleri, sıfatlar ve çeşitleri, zarflar ve çeşitleri. Tamlamalar (İsim ve Sıfat tamlamaları).
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
11.Hafta * Söz varlığı, anlam bilgisi, sözcükler arası ilişkiler, anlam olayları.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
12.Hafta * Söz varlığı, anlam bilgisi, sözcükler arası ilişkiler, anlam olayları.
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
13.Hafta * Cümle bilgisi (Cümle türleri, ögeleri, söz öbekleri).
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA
14.Hafta *Final Sınavı
*DÜZ ANLATIM, SORU-CEVAP, TARTIŞMA

  • 1 Final : 60,000
  • 2 Vize : 40,000

Aktiviteler Sayı Süresi(Saat) Toplam İş Yükü
Ara Sınav 1 1 1,00 1,00
Final Sınavı / Final Exam 1 1,00 1,00
Ders Saatleri (14 hafta) / Class Hours (14 weeks) 14 2,00 28,00
Toplam : 30,00
Toplam İş Yükü / 30 ( Saat ) : 1
AKTS : 1,00

P.Ç. 1 P.Ç. 2 P.Ç. 3 P.Ç. 4 P.Ç. 5 P.Ç. 6 P.Ç. 7 P.Ç. 8 P.Ç. 9 P.Ç. 10 P.Ç. 11 P.Ç. 12 P.Ç. 13 P.Ç. 14
Ö.Ç. 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0
Ö.Ç. 2 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 3 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
Ö.Ç. 4 0 0 1 0 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0
Ö.Ç. 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0
Ö.Ç. 6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0
Ö.Ç. 7 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 1 0 0 0
Ö.Ç. 8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0